GRUPPE 2: Det sociale liv på gymnasiet
Her den anden dag overhørte jeg nogle elever fra klassen at snakke som høns, om hvor meget de savner deres venner fra efterskolen og at de bare generelt savner hele tiden på efterskolen. Her sad man så og tænkte hvorfor de ikke bare kunne droppe alle deres tanker om efterskolen og komme videre og finde nye venner og nye oplevelser, da efterskolelivet er slut og de ikke kan komme tilbage til det. Når man ikke selv har oplevet de ting efterskoler kan tilbyde, kan man ikke rigtig relatere til deres følelser om efterskolelivet.
Når man starter på efterskole, starter man som en person og når året er omme så er du en anden person med mere end bare bedste venner. Du slutter af med et indtryk for livet og glæde ved et sammenhold der siger spar 2. Hverdagen som du vil savne resten af dit liv som man har taget forgivet, for det jo var bare efterskole. Man opdager at hverdagen på efterskolen var unik, enestående og fantastisk.
Livet på gymnasiet byder ikke kun på lektier og afleveringer, men kan også byde på nogle dejlige sociale relationer, der kan gøre lektierne og tiden på gymnasiet lidt nemmere. Hverdagen på gymnasie, virker dog ikke som en hverdag på efterskole, det er nyt og noget andet. Det social er næsten 60 % af hverdagen på gymnasiet. Man kan næsten sige at det sociale er drivkraften i hverdagen, det virker til at hvis du har en masse at snakke med så er det en del sjovere at gå på gymnasie. Det virker også til at de unge mennesker som går her på Tornbjerg gymnasie, er meget moderne. Der er ikke hierarki ligesom i folkeskolen, og det er jo kun godt, for hvem var ikke træt af hierarkiet? Folk er forskellige som Ying og Yang og derfor ser man forskelligt på tingene, fx med det sociale hvor nogle har mere brug for at have venner til at hjælpe med tingene, hvor der er andre der bedre kan lide at få lavet tingene selv.
Vi er ikke ens og har forskellige holdninger og meninger om hvordan tingene skal laves, Vi lever i et samfund hvor fælleskab er en primær ting, da under uddannelser gælder det om at andre skal hjælpe de elever der falder lidt fra.
Her den anden dag overhørte jeg nogle elever fra klassen at snakke som høns, om hvor meget de savner deres venner fra efterskolen og at de bare generelt savner hele tiden på efterskolen. Her sad man så og tænkte hvorfor de ikke bare kunne droppe alle deres tanker om efterskolen og komme videre og finde nye venner og nye oplevelser, da efterskolelivet er slut og de ikke kan komme tilbage til det. Når man ikke selv har oplevet de ting efterskoler kan tilbyde, kan man ikke rigtig relatere til deres følelser om efterskolelivet.
Når man starter på efterskole, starter man som en person og når året er omme så er du en anden person med mere end bare bedste venner. Du slutter af med et indtryk for livet og glæde ved et sammenhold der siger spar 2. Hverdagen som du vil savne resten af dit liv som man har taget forgivet, for det jo var bare efterskole. Man opdager at hverdagen på efterskolen var unik, enestående og fantastisk.
Livet på gymnasiet byder ikke kun på lektier og afleveringer, men kan også byde på nogle dejlige sociale relationer, der kan gøre lektierne og tiden på gymnasiet lidt nemmere. Hverdagen på gymnasie, virker dog ikke som en hverdag på efterskole, det er nyt og noget andet. Det social er næsten 60 % af hverdagen på gymnasiet. Man kan næsten sige at det sociale er drivkraften i hverdagen, det virker til at hvis du har en masse at snakke med så er det en del sjovere at gå på gymnasie. Det virker også til at de unge mennesker som går her på Tornbjerg gymnasie, er meget moderne. Der er ikke hierarki ligesom i folkeskolen, og det er jo kun godt, for hvem var ikke træt af hierarkiet? Folk er forskellige som Ying og Yang og derfor ser man forskelligt på tingene, fx med det sociale hvor nogle har mere brug for at have venner til at hjælpe med tingene, hvor der er andre der bedre kan lide at få lavet tingene selv.
Vi er ikke ens og har forskellige holdninger og meninger om hvordan tingene skal laves, Vi lever i et samfund hvor fælleskab er en primær ting, da under uddannelser gælder det om at andre skal hjælpe de elever der falder lidt fra.
Hej gruppe 2.
SvarSletVi synes, at I har fået stablet et godt blogindlæg på benene. Kontrasten mellem at have gået på efterskole og at komme fra en almindelig 10. klasse eller 9. skinner godt i gennem, og viser forskelle på hvordan man opfatter de forskellige sociale relationer på henholdsvis efterskole, folkeskole og gymnasium - godt tænkt.
Dog kan det være lidt forvirrende, da jeres fortæller skifter lidt mellem ikke at have gået på efterskole og at have gået der, og man ikke helt kan finde grænsen i mellem hvornår disse to skifter.
Der er gjort godt brug af billedsprog, som når I for eksempel skriver: "Man kan næsten sige at det sociale er drivkraften i gymnasiet (..)" samt "forskellige som Ying og Yang". Her formår I virkelig at udpensle hvad I mener, og at gøre jeres sprog levende. Der er måske ikke gjort brug af så mange sprogbilleder, men når I gør, rammer det plet.
Jeres tekst er god, og gør det nemt for os som unge at generaliserer, og dette kan man, uanset om man har gået på efterskole eller ej - blot skulle grænsen mellem at have gået der, og ikke at have gået der, måske have været en anelse mere tydelig.
Til slut mangler der en åben slutning, som holder indlægget åbent, da jeres mere består af en konklusion - ellers en fin afrunding, og super tekst med overvejende gode vendinger og sprog :-)