GRUPPE 3: Social kolbøtte
At gå fra efterskolen over i
gymnasiet har været et stort spring. Man mangler rigtig meget den tryghed man
fik på efterskolen, en tryghed der også gjorde, at man turde kaste sig ud i
flere grænseoverskridende ting.. Gymnasiet har været en helt ny stor og utryg
verden, hvilket også har gjort at man har gået mere på listefødder end normalt.
I starten af vores nye eventyr på gymnasiet blev vi bedt om, at skrive et
såkaldt ”poetry slam”, noget som let kunne føles grænseoverskridende, da man
stadig var ny i denne verden og man skulle sidde og krænge ens sjæl ud. Noget
som dette ville ikke være pinligt i det trygge hjem; efterskolen. Et eksempel
på ens tiltro til den familie man havde på efterskolen var, at vi blev bedt om
at optage en musikvideo til en sang som vi selv måtte vælge, som en del af et
projekt i dansk. I disse musikvideoer teg folk sig som aber og klædte sig ud
som klovne, noget som man altså ikke ville være tryg ved at gøre på gymnasiet.
På efterskole er man meget tættere med dem man går i klasse med end man er i gymnasiet. Man er også meget tættere med lærerne. Derfor kan det måske være lidt sværere at bevare seriøsiteten på en efterskole. Når det er ens bedste veninde man sidder og skal regne brøker med kan samtalen hurtigt dreje sig over på noget helt andet. Det kan selvfølgelig også have den modsatte effekt at man bliver mere seriøs med skolen fordi man arbejder sammen med nogen man kender rigtig godt og derfor kender hinandens roller i et samarbejder.
I forhold til det sociale med lærere kan der også ske to ting. Man kan blive useriøs når man har et godt forhold til sin lærer hvis de er meget som en ven for en. Der kan hurtigt gå meget tid med pjat og fjollerier. På den anden side kan der også ske det at fordi man har så godt et forhold til sin lærer så respekterer man og læreren på en helt anden måde.
I de fleste tilfælde er jeg sikker på at gode sociale relationer, lærere og elever imellem, skaber et bedre læringsmiljø.
Jeg gik selv i klasse med min bedste veninde. Vi havde gavn af at vi kender hinanden så godt for vi var meget enige om hvornår tiden var til at have det sjovt og hvornår det var tid til at have det sjovt.
At skulle være sig selv være overfor nye menneske kan ofte være svært og tage lang tid. Men på en efterskole hvor man tilbringer mange timer sammen, både i skolen og efter skole gør, at man hurtigere lærer hinanden at kende. I løbet af få dage har man set både hinandens gode og ikke så gode sider, hvilket også er med til, at man tør være sig selv og hurtigere føler sig accepteret. Det er derfor at man på en efterskole hurtigt smider makeuppen og hopper i joggingtøjet. Dette kan derimod være svært og meget grænseoverskridende i gymnasiet. I gymnasiet er man mere forsigtig og bange for at folk synes at man ser forkert ud, da imaget er noget helt andet. Det kan være en kæmpe omvæltning når man er vant til at folk accepterer en som man, til pludselig at skulle gennemtænke hvordan man ser ud. Man går hele tiden med en lille frygt om at man ikke har det rigtige tøj på, eller at håret ikke sidder som det skal.
På efterskole er man meget tættere med dem man går i klasse med end man er i gymnasiet. Man er også meget tættere med lærerne. Derfor kan det måske være lidt sværere at bevare seriøsiteten på en efterskole. Når det er ens bedste veninde man sidder og skal regne brøker med kan samtalen hurtigt dreje sig over på noget helt andet. Det kan selvfølgelig også have den modsatte effekt at man bliver mere seriøs med skolen fordi man arbejder sammen med nogen man kender rigtig godt og derfor kender hinandens roller i et samarbejder.
I forhold til det sociale med lærere kan der også ske to ting. Man kan blive useriøs når man har et godt forhold til sin lærer hvis de er meget som en ven for en. Der kan hurtigt gå meget tid med pjat og fjollerier. På den anden side kan der også ske det at fordi man har så godt et forhold til sin lærer så respekterer man og læreren på en helt anden måde.
I de fleste tilfælde er jeg sikker på at gode sociale relationer, lærere og elever imellem, skaber et bedre læringsmiljø.
Jeg gik selv i klasse med min bedste veninde. Vi havde gavn af at vi kender hinanden så godt for vi var meget enige om hvornår tiden var til at have det sjovt og hvornår det var tid til at have det sjovt.
At skulle være sig selv være overfor nye menneske kan ofte være svært og tage lang tid. Men på en efterskole hvor man tilbringer mange timer sammen, både i skolen og efter skole gør, at man hurtigere lærer hinanden at kende. I løbet af få dage har man set både hinandens gode og ikke så gode sider, hvilket også er med til, at man tør være sig selv og hurtigere føler sig accepteret. Det er derfor at man på en efterskole hurtigt smider makeuppen og hopper i joggingtøjet. Dette kan derimod være svært og meget grænseoverskridende i gymnasiet. I gymnasiet er man mere forsigtig og bange for at folk synes at man ser forkert ud, da imaget er noget helt andet. Det kan være en kæmpe omvæltning når man er vant til at folk accepterer en som man, til pludselig at skulle gennemtænke hvordan man ser ud. Man går hele tiden med en lille frygt om at man ikke har det rigtige tøj på, eller at håret ikke sidder som det skal.
Hey Gruppe 3 :D
SvarSletJeres Budskab skinner meget igennem og jeg er helt klart enige med jer, at der er KÆMPE forskel fra det social efterskoleliv til det social liv på gym (jeg har selv gået på efterskole). Omkring jeres billedsprog, der er ikke så meget vel? eller er det bare mig (det er nok mig), den her tekst omkring efterskole til gym med fokus på det social, er vel i bund og grund svær at gøre spændende for en der ikke har været en efterskole elev, en der ikke kan relatere til det, og derfor virke kedelige for personen (eller det ved jeg ikke men det er bare en tanke(ikke noget ondt ment))
Alt i alt, budskabet er nemt at fange for en efterskole elev og er nem at relatere til som efterskole elev.